, , , , ,

HEIPPA VUOSI 2023, TERVETULOA VUOSI 2024

Vuosi 2023 oli kyllä tapahtumarikas vuosi kaikilla tunnetasoilla. Ensin oli iso leikkaus, oikea polveni operoitiin, olen siitä kertonutkin. Sen seurauksena pitkä sairasloma ja paluu töihin pikku hiljaa. Oli haastavaa olla kuukausi Kelan sairauspäivärahan turvin, mutta siitäkin selvittiin. (Minun elämässäni ei taida muuta ollakaan kuin haastetta haasteen perään :)) Tuli työssä yllättävä tilapäinen vaihdos, vaikka ensin kieltäydyinkin tarjouksesta, päätin kuitenkin rohkeasti ottaa kokemuksen (vai pitäisikö sanoa haasteen vastaan) ja siirryin syksyllä toiseen paikkaan. Pitkän pähkäilyn jälkeen lupauduin yllättäen jatkamaan vielä hetken.

Mikä hienointa, olen oppinut uuden ja pienemmän yksikön toimintatapoja ja myös erilaisia taustatöitä. Kohdannut uusia persoonia. Olen oppinut paljon itsestäni ja nyt tiedän mitä haluan työltäni ja työyhteisöltä. Viime kuukaudet ovat olleet, sanoisinko, (uuden oppimisen lisäksi) itsereflektointia ja rehellisesti sanottuna jopa stressaavaa aikaa tunnetasolla. Nukuin öitäni välillä huonosti ja käsittelin sekä pohdin kaikkea kokemaani hyvinkin syvällisesti. Jostain syystä minulla on edelleenkin tapana herätä öisin, varsinkin jos on ollut tapahtumarikas jakso. Asiat pyörii samaa rataa päässä. Kuten eräs ystäväni sanoi; olen kuin paperi, mikä on rutistettu palloksi. (Näin vertauskuvallisesti). Kaikella on kuitenkin tarkoituksensa. Hämmästyttävää mitä kaikkea sitä voikaan oppia itsestään.

Kun pohdin ja tunnustelin fiiliksiäni oikein kirjaimellisesti, tein päätökseni ja nyt on ollut helppo hengittää kun tietää, ettei mikään ole lopullista ja minulla on kohde mitä kohti mennä. Niin ja sanoin päätökseni myös ääneen. Tuli tunne, että se pitää nyt jo sanoa! Se antoi voimaa itselleni ja tuntuu kuin olisin saanut uuden ryhdin ja usva olisi väistynyt silmiltäni. Nyt on hyvä jatkaa … täysillä!

Paljon erilaisia muutoksia ja kokemuksia tunnetasolla vuonna 2023. Mutta sitä se elämä on. Mikään ei voi olla liian helppoa. Niin ja onhan minulla vielä edessäni vasemman polven operaatiokin, yritän nyt kuitenkin selviytyä ainakin tämän vuoden. Ja hei, minä aloitin kuntosalin kun taloyhtiööni tuli kuntosaliketju. Nyt ei voi olla minkäänlaisia tekosyitä olla menemättä kuntosalille! Sijainti ei voisi olla yhtään enempää täydellisempi!

Tänään olin kuntosalilla ensimmäistä kertaa. Tavoitteenani on käydä siellä vähintään 2 kertaa viikossa työvuorojen sallimissa puitteissa. Pitää vahvistaa reisilihaksia ja muutenkin saada Satu taas kesäkuntoon. 👏 Ja kun pääsen kiinni rytmiin, mikäänhän ei estä minua käymästä salilla vaikka 5 x viikossa. Mutta aloitetaan nyt pienin askelin. Annetaan kehon tottua tähän shokkiin ihan rauhassa.

Seuraavaksi olisi lapsen muutto takaisin Helsinkiin, koska opiskelut päättyivät. Onhan tämä suuri muutos myös minulle, olen taas jatkossa enemmän yksin. No yksin ja yksin, onhan minulla Sissi. Tarkoitan, että vie taas hetken tottua siihen, että kotona ei odota kukaan kuka olisi leiponut tai tehnyt ruuan valmiiksi, ei ole kaveria kenen kanssa vaihtaa mielipiteitä, ei ole ketään kuka ehdottaa leffan katsomista. Ihaninta tässä on kuitenkin se, että lapsi asuu taas Helsingissä ja olemme samassa kaupungissa. Oma rauha molemmille ja yhdessäoloa kun siltä tuntuu.

Muuten, tuli mieleeni että nythän alkaa Lohikäärmeen vuosi, kiinalaisessa horoskoopissa. Minä siis olen tuo voimakas ja joskus pelotonkin olento. 😀 Lohikäärmeen vuosi pitäisi tuoda tulleessaan vaurautta ja menestystä. Merkki on niin sanottu horoskooppien miljonääri. Vuonna 2024 lohikäärmeen vuosi ennustaa oppimista ja aikaansaamista, uteliaisuutta, luovuutta ja estetiikkaa. Ehkä minulla siis luovuus jatkaa kukkimistaan. Onnekas vuosi pitäisi olla tulossa ja ehkä myös seikkailuja rakkaudessa. (Tosin tähän sanon, että minun seikkailut on kyllä seikkailtu).

Horoskoopit ovat kivaa ajanvietettä. Luen niitä säännöllisen epäsäännöllisesti. Luetko sinä?

Asiasta viidenteen, some ja yhteydenotot. Koska minulla on julkinen profiili instassa, saan viestejä tuntemattomilta ihmisiltä aina silloin tällöin. (Olen näistä kirjoitellutkin). Suurimpaan osaan en edes vastaa. Jos henkilö on asiallinen ja tili vaikuttaa aidolta, voin kohteliaasti vastata viestiin. Joskus arviointini menee totaalisesti metsään ja sieltä paljastuukin ahdistelija, joka laittaa viestiä viestin perään. Haluaa tavata (ystävänä), kyselee mitä teet, laittaa kuvia itsestään.

Viimeisin tyyppi lähetti itsestään ja kodistaan kuvia, kodista mikä oli kuin kaatopaikka ja seinät suurinpiirtein kaatumispisteessä. Vastasin hänelle, etten ole kiinnostunut viestittelemään hänen kanssaan ja toivotin mukavaa viikkoa. Poistin viestit. Seuraavaksi tulikin viesti jossa minua haukuttiin vanhaksi ämmäksi. Viesti oli kutakuinkin näin; Mitä vittua mä teen noin vanhalla ämmällä? Oot varmaan 60v, vittu mikä lehmä. Ei kukaan halua tollasta vanhaa ämmää, mä oon 31 v ja en mitään seksiä etsi vanhojen ämmien kanssa. jne.. Huh! Piti siis poistaa tyyppi, estää. Käsittämätöntä shittiä.

Itse en usko ilkeilyyn millään tasolla somessa tai muutenkaan julkisesti, saati tuntemattomille ihmisille. Itse pyrin aina olemaan ystävällinen. Kun joku ärsyttää, en ala ilkeilemään tai kommentoimaan asiattomia. Minä lopetan seuraamisen. Mutta ehkä näillä ihmisillä on muita ongelmia tai kenties he ovat kateellisia.

Nyt hetki makoilua sohvalla ja kohta ruuan valmistelua. Myöhemmin tänään ajattelin maalata, sain nimittäin tilaustyön pojaltani. Kyllä! Oli sen verran idearikas pyyntö, että osaankohan edes toteuttaa? Mutta sen verran heittäytyjä olen, että tottakai kokeilen. Jos onnistun, laitan siitä kuvan.

Lisään tähän alle kuitenkin kuvan työstä mikä valmistui jokin aika sitten (tästä laitoinkin edelliseen postaukseen keskeneräisen version).

Mahtavaa alkanutta vuotta 2024 teille kaikille 🥰

Kuvat ja teksti © Satu Tapola, kisulandia.wordpress.com

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.